Hoe lang duurt het voordat je goed scoort in zoekmachines?
Na het bouwen en lanceren van een nieuwe website rijst al snel de vraag: hoe lang duurt het voordat je goed rankt in zoekmachine? Je wilt immers zo snel mogelijk je eerste bezoekers ontvangen, je wilt producten verkopen, enzovoorts. Er zijn ontzettend veel factoren, die invloed hebben op het antwoord van deze vraag. Wist je dat Google meer dan 200 verschillende indicatoren gebruikt om websites in de zoekresultaten te plaatsen? In dit artikel vertellen we je meer over deze factoren en hetgeen om rekening mee te houden bij de ontwikkeling van een website. Tijdens het bouwen hiervan zet je namelijk de eerste stap in de beantwoording van deze vraag.
Impactvolle factoren voor SEO
Niet alleen heeft Google een groot aantal factoren waarnaar het kijkt bij het beoordelen van websites. Ook veranderen deze factoren regelmatig! Dit maakt het bepaald niet eenvoudig om hoog in de zoekresultaten te komen. Er zijn een aantal hoofdindicatoren aan te wijzen, namelijk: de gebruikerservaring, de autoriteit van een website, de mogelijkheid om gebruik te maken van Voice Search, de manier waarop data gestructureerd is en de manier waarop berichten gepubliceerd worden (Mobile First en AMP).
Op internet kun je veel meer lezen over deze factoren. Zoals eerder al werd aangehaald, dient al bij de bouw van de website rekening gehouden te worden met SEO. De gebruikservaring hangt immers sterk samen met de manier waarop pagina’s zijn ingedeeld, de menustructuur, enzovoorts. Het opbouwen van de autoriteit van een website komt pas in een later stadium.
Gebruikservaring optimaliseren voor je website
Het optimaliseren van de gebruikservaring bestaat uit verschillende componenten. Zo moet het voor bezoekers eenvoudig zijn om informatie op je website op te vragen. Dit betekent dat de structuur logisch en overzichtelijk moet zijn, dat pagina’s op een logische wijze ingedeeld moeten zijn, enzovoorts. Zorg er bijvoorbeeld voor, dat iedere pagina over een inleiding beschikt. In de inleiding kun je een eerste introductie tot een product of onderwerp geven, waarover je in de rest van het artikel meer zal vertellen. Niet alleen helpt dit je website sneller te ranken in zoekmachines, ook voorkomt het dat bezoekers je website al snel weer verlaten.
Tip: zorg altijd voor een sitemap op je website! Zogenaamde bots van zoekmachines gebruiken de sitemap om je pagina’s te indexeren.
Snelheid van de webhosting van je website
Niet alleen de inhoud en structuur van je website speelt een rol bij de gebruiksvriendelijkheid hiervan. Kijk ook naar de snelheid waarmee je website laadt. Des te sneller een website geladen wordt, des te sneller en hoger zal je in zoekresultaten verschijnen. Vergelijk om deze reden verschillende aanbieders van webhosting voor het bouwen van een website op https://hostingvergelijker.nl/. Op onze website vind je een handig overzicht, die je meer vertelt over de verschillende hostingpakketten. Veel hostingpartijen bieden tegenwoordig speciale pakketten aan voor WordPress, het zogenaamde WordPress hosting.
SEO na de bouw van je website
Ook nadat je website gebouwd is, heb je invloed op de snelheid waarmee je website in de zoekresultaten verschijnt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een uitgebreid linkprofiel opbouwt, waarbij je ervoor zorgt dat verschillende andere websites naar de jouwe linken. Op deze manier bouw je autoriteit op voor je website, waardoor zoekmachines deze als waardevoller inschalen. Naast de mogelijkheid om actief te werken aan een linkprofiel, kun je deze ook organisch laten uitbreiden.
Zorg ervoor dat je waardevolle, interessante en unieke content aan je website toevoegt. De content maakt dat andere websites de jouwe als een referentie zullen gebruiken voor hun eigen content. Bij het toevoegen van nieuwe content is het belangrijk om naar de relevantie hiervan te kijken. De content moet aansluiten op het onderwerp van je website, de producten of diensten die je aanbiedt, enzovoorts.
Tip: let op de zogenaamde keyword density in teksten! Je wilt voorkomen dat een tekst als spam overkomt, door zoekwoorden een te groot aantal keer in de tekst op te nemen.