digital workspace

Wat is een digital workspace?

Een ‘digital workspace’ is al een aantal jaar een belangrijk begrip in veel kantoren, maar sinds veel bedrijven noodgedwongen personeel thuis laten werken is het concept flink in populariteit gestegen. Veel mensen denken het begrip digital workspace goed te begrijpen, maar missen vaak de essentie van zo’n digitaal systeem. Wat houdt het precies in, en wat maakt het zo nuttig?

Dit is een digital workplace

Het feit dat ‘digital workplace’ meerdere definities heeft, zorgt vaak voor een hoop verwarring. Zo betekent het voor sommige mensen simpelweg de mogelijkheid om op afstand te kunnen werken, terwijl het voor anderen juist betekent dat een bedrijf bedrijfsprocessen of bedrijfsactiviteiten aanpast aan de huidige technologie. Hoewel deze definities an sich prima zijn, is er wel een betere definitie van dit begrip te bedenken.

Een digital workplace is eigenlijk een digitale werkplek voor alle werknemers, waar zij de benodigde informatie en processen kunnen bereiken die nodig zijn voor hun dagelijkse taken, waar ze eenvoudig kennis kunnen delen en met collega’s kunnen samenwerken. Hierbij wordt vooral gefocust op het samenbrengen van allerhande functies die voor collega’s nodig zijn om samen goed te presteren. Dit kan variëren van allerlei processen en tools tot vaardigheden.

Het belang van een digital workplace: de organisatie

Medewerkers die werken in een digital workplace zijn veel effectiever dan werknemers die in een traditionele werkplek werken. Dit komt door de betere samenwerking en eenvoudige informatie-uitwisseling tussen collega’s. ook is handige informatie altijd bij de hand en werkt het een stuk efficiënter.

Het belang van een digital workplace: medewerkers

Medewerkers krijgen via een digital workplace heel wat meer flexibiliteit: zij kunnen waar en wanneer ze willen aan de slag. Dit draagt bij aan hun werk-privé balans. Daarnaast draagt een digital workplace bij aan het feit dat aanwezigheid minder belangrijk is dan prestaties, zodat medewerkers zich uitgenodigd voelen te werken wanneer ze het productiefst zijn.

Aandachtspunten bij het opzetten van een digital workplace

Bij een digital workplace moet je op een aantal punten letten. Zo moet je goed rekening houden met de wensen en benodigdheden van je medewerkers. Ook de doelen die je als bedrijf hebt met het implementeren van zo’n workplace zijn belangrijk. Kom je hier lastig uit? Er zijn een hoop professionele partners, zoals bijvoorbeeld Detron, die je graag helpen bij het opzetten van een digital workplace en vaak al kant-en-klare pakketten voor jouw bedrijf klaar hebben liggen.

Neem alleen het beste personeel via recruitment marketing

De arbeidsmarkt staat zwaar onder druk en daarom is recruitment marketing noodzakelijk. Nieuw personeel is immers bijna niet te krijgen, en degenen die wel beschikbaar zijn voldoen bijna nooit aan de eisen die jij stelt. Hoe bereik je dan degenen die je graag in dienst zou willen nemen? Dat kan door actief naar hen op zoek te gaan. Speur het internet af naar geschikte kandidaten en benader hen met een aantrekkelijk aanbod. In de praktijk blijkt, dat recruitment marketing het verschil kan maken tussen een goed gekwalificeerde werknemer en velen die het net niet helemaal kunnen waarmaken.

Sturen op data

Een bureau dat recruitment marketing als dienst levert doet enorm veel voorbereidend werk, voordat een kandidaat naar jou wordt gestuurd. Het eerste dat wordt gedaan is een profiel maken van degenen waarnaar jij op zoek bent. Vervolgens begint het speurwerk op het internet. Voor een leek lijkt dat een kansloze missie, maar bij recruitment marketing is er veel resultaat mee te halen. Op basis van de sporen die iedereen achterlaat wordt een voorselectie gemaakt van mogelijk geschikte kandidaten. Er wordt onder andere gekeken naar de woon- of verblijfplaats en de interesses. Vervolgens komen de kandidaten terecht in een zogenoemde talentenvijver.

Screening

Na verloop van enige tijd is het effect van recruitment marketing dat de talentenvijver een flink aantal sollicitanten bevat. Zodra je iemand nodig hebt worden degenen die het beste aansluiten op jouw wensen geselecteerd en naar je toe gestuurd. Je mag dan zelf op basis van een gesprek en het onderbuikgevoel bepalen welke kandidaat bij jou kan komen werken. Als er kandidaten bij zitten die je wel graag in dienst zou willen nemen, maar daar op dit moment geen plek voor hebt, kun je dat doorgeven. Deze kandidaten blijven in de talentenvijver staan. Het effect is, dat je voor toekomstige vacatures al kandidaten hebt geselecteerd.

Je eigen imago

Er zijn ook bedrijven die veel doen aan recruitment marketing, maar er tijdens de sollicitatiegesprekken achter komen dat de kandidaten helemaal niet bij je willen komen werken. De oorzaken daarvan kunnen divers zijn, variërend van een te lage beloning tot een slecht imago van je bedrijf. Om erachter te komen hoe jouw bedrijf bekend staat, kun  je een recruitment bureau vragen om daar onderzoek naar te doen. Het bureau zal uitzoeken hoe potentiële kandidaten reageren op jouw vacatures. Met behulp van het inzicht dat door zo’n onderzoek wordt verkregen kun je de wijze waarop je omgaat met werknemers en de wijze waarop je sollicitanten benadert aanpassen.

 

Tip: Yarle.com

cursus

Waarom het belangrijk is om goed Engels te kunnen spreken

Tegenwoordig ontkomt men er haast niet meer aan; de eis om meerdere talen te kunnen spreken. Het is niet meer zo dat het beheersen van meerdere talen alleen nodig was als men internationale connecties had. Met alle problemen in de wereld en de aantrekkingskracht van Europa is het immers zo dat er meer niet-Nederlandse sprekenden in Nederland aanwezig zijn dan eerst. 

Het gebruik van Engels wordt steeds normaler

Als je alleen Nederlands spreekt komt men al vaak iemand tegen waarmee lastig te communiceren valt. Het beheersen van de taal van de andere persoon is echter ook weer vaak een te grote eis, aangezien men dan wel heel veel talen dient te beheersen. De taal waar de meeste mensen daarom op terug vallen is Engels. Mijn ervaring is dan ook dat het tegenwoordig zelfs in Nederland steeds belangrijker wordt om de Engelse taal onder de knie te hebben. 

Afgelopen keren dat ik een restaurant en bar bezocht in de stad werd ik regelmatig geholpen door een medewerker die enkel kon communiceren in het Engels. Bij de simpele uitstapjes heeft men de taal dus al nodig. In het bedrijfsleven is het niet anders. Engels sprekende collega’s zijn tegenwoordig normaal en het is belangrijk daarmee te kunnen communiceren. Een cursus zakelijk Engels kan daarom in sommige gevallen geen kwaad om de kennis van de Engelse taal wat bij te schaven. Het zogenoemde steenkolenengels is in deze tijd niet meer genoeg om op een serieuze manier over te komen. 

Het correcte gebruik is daarom belangrijk

Er zijn in de Engelse taal verschillende manieren van spreken, net zoals dat het geval is in het Nederlands. De taal die men met vrienden gebruikt is immers vaak anders dan de taal die wordt gebruikt in aanwezigheid van familie en collega’s. De juiste verhouding kennen in de Engelse taal is daarom belangrijk om te zorgen dat men gebaseerd op de situatie de juiste woorden gebruikt. Een simpel voorbeeld is al het verschil in verschillende sectoren. In bankzaken wordt er gebruik gemaakt van andere termen dan in het technische Engels voor technische sectoren. De juiste termen kennen is dus een aandachtspunt die niet moet worden onderschat. Zonder die juiste termen komt men immers niet ver in zijn/haar vakgebied.