Smartshop die psychoactieve stoffen verkoopt

Het gebruik van psychoactieve stoffen maakt al millennia deel uit van menselijke culturen. Het Mesopotamische Gilgamesj-epos, geschreven in de 21e eeuw v.Chr., verwijst naar de oude Sumerische praktijk van het opstijgen van hout en wierook om rook te creëren waarvan werd aangenomen dat het een spirituele betekenis had. In Homerus’ Odyssee krijgt hoofdpersoon Odysseus een medicijn van Circe waardoor hij na 10 jaar op zee zijn huis vergeet. Meer recentelijk schreef Walter Benjamin over hasj in zijn essay uit 1939 “Hashish in Marseilles”. En de roman Brave New World van Aldous Huxley beeldde een hele samenleving af die gebaseerd was op drugs die voor controledoeleinden werden gebruikt.

Wat is een smartshop?

Een Smartshop is een winkel die gespecialiseerd is in de verkoop van psychoactieve stoffen. Het kan ook parafernalia bevatten zoals waterpijpen, kruidenmolens, vloeipapier – items die vaak moeilijk te verkrijgen zijn voor recreatieve drugsgebruikers. De naam is afgeleid van de zogenaamde smartdrugs, een klasse van medicijnen en voedingssupplementen die bedoeld zijn om cognitieve verbeteringen te bewerkstelligen en die vaak te koop zijn in smartshops.

Een explosie in gebruik

De afgelopen decennia is er een explosie geweest in het gebruik van psychoactieve stoffen, met name onder jongeren. Veel van deze stoffen worden verkocht in smartshops.

Alleen al in Amsterdam zijn er zo’n honderd smartshops in de binnenstad en nog eens tweehonderd binnen een straal van vijftien kilometer van het stadscentrum. In 2005 kwamen ruim zes miljoen mensen naar Nederland om een ​​smartshop of rooklounge te bezoeken.

De psychoactieve stoffen die in smartshops te koop zijn, verschillen van land tot land, maar bevatten meestal psychedelica zoals LSD, psilocybine-paddenstoelen en DMT, evenals zogenaamde ‘smart drugs’ zoals cafeïne, nicotine en verschillende kruiden supplementen.

Nadruk van Smartshops

Smartshops zijn doorgaans helder verlichte, overzichtelijke operaties die de presentatie van hun producten op een professionele manier benadrukken. De meeste smartshops leggen de nadruk op het verstrekken van nauwkeurige informatie aan klanten om geïnformeerde keuzes mogelijk te maken over welke stoffen het beste bij hun behoeften passen.

De opkomst van smartshops is vaak een bron van zorg voor lokale gemeenschappen die zich zorgen maken over de sociale gevolgen van hun opening. Zo moest de burgemeester van Amsterdam in 2005 een aantal smartshops in de stad sluiten na een reeks gewelddadige incidenten waarbij buurtbewoners en bezoekers van de winkels betrokken waren.