Neem alleen het beste personeel via recruitment marketing
De arbeidsmarkt staat zwaar onder druk en daarom is recruitment marketing noodzakelijk. Nieuw personeel is immers bijna niet te krijgen, en degenen die wel beschikbaar zijn voldoen bijna nooit aan de eisen die jij stelt. Hoe bereik je dan degenen die je graag in dienst zou willen nemen? Dat kan door actief naar hen op zoek te gaan. Speur het internet af naar geschikte kandidaten en benader hen met een aantrekkelijk aanbod. In de praktijk blijkt, dat recruitment marketing het verschil kan maken tussen een goed gekwalificeerde werknemer en velen die het net niet helemaal kunnen waarmaken.
Sturen op data
Een bureau dat recruitment marketing als dienst levert doet enorm veel voorbereidend werk, voordat een kandidaat naar jou wordt gestuurd. Het eerste dat wordt gedaan is een profiel maken van degenen waarnaar jij op zoek bent. Vervolgens begint het speurwerk op het internet. Voor een leek lijkt dat een kansloze missie, maar bij recruitment marketing is er veel resultaat mee te halen. Op basis van de sporen die iedereen achterlaat wordt een voorselectie gemaakt van mogelijk geschikte kandidaten. Er wordt onder andere gekeken naar de woon- of verblijfplaats en de interesses. Vervolgens komen de kandidaten terecht in een zogenoemde talentenvijver.
Screening
Na verloop van enige tijd is het effect van recruitment marketing dat de talentenvijver een flink aantal sollicitanten bevat. Zodra je iemand nodig hebt worden degenen die het beste aansluiten op jouw wensen geselecteerd en naar je toe gestuurd. Je mag dan zelf op basis van een gesprek en het onderbuikgevoel bepalen welke kandidaat bij jou kan komen werken. Als er kandidaten bij zitten die je wel graag in dienst zou willen nemen, maar daar op dit moment geen plek voor hebt, kun je dat doorgeven. Deze kandidaten blijven in de talentenvijver staan. Het effect is, dat je voor toekomstige vacatures al kandidaten hebt geselecteerd.
Je eigen imago
Er zijn ook bedrijven die veel doen aan recruitment marketing, maar er tijdens de sollicitatiegesprekken achter komen dat de kandidaten helemaal niet bij je willen komen werken. De oorzaken daarvan kunnen divers zijn, variërend van een te lage beloning tot een slecht imago van je bedrijf. Om erachter te komen hoe jouw bedrijf bekend staat, kun je een recruitment bureau vragen om daar onderzoek naar te doen. Het bureau zal uitzoeken hoe potentiële kandidaten reageren op jouw vacatures. Met behulp van het inzicht dat door zo’n onderzoek wordt verkregen kun je de wijze waarop je omgaat met werknemers en de wijze waarop je sollicitanten benadert aanpassen.
Tip: Yarle.com