Tips voor het verspreiden van een persbericht
Er zijn veel verschillende redenen voor het maken van een persbericht. Zo staan er vaak leuke berichten in een persbericht. Sommige berichten worden geschreven om minder leuke redenen, zoals het overlijden van een dierbare. Er zijn ook berichten die om hele andere redenen worden geplaatst. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een auteur mensen wakker wil schudden met een bericht. Wel is het belangrijk dat als je een persbericht wilt publiceren, je dit via de juiste kanalen doet. Zo zorg je ervoor dat je uiteindelijk een grotere doelgroep bereikt.
Deel jouw persbericht maar met één journalist
Meestal wanneer meerdere journalisten over hetzelfde onderwerp schrijven ontstaat er een soort race tegen de klok. Ze willen allemaal als eerste het verhaal af hebben zodat ze de primeur hebben. Hier heeft de kwaliteit van de berichten natuurlijk heel erg onder te lijden aangezien ze niet genoeg tijd hebben om alles na te kijken voor ze een persbericht plaatsen. Het is daarom beter om maar één journalist te benaderen met jouw verhaal. Op deze manier komt het verhaal een stuk beter over op de lezers. Je bereikt dan misschien in eerste instantie minder mensen, maar wanneer jouw verhaal goed gepubliceerd wordt, zullen andere mediabedrijven het snel gaan overnemen. Voor de journalist is deze manier ook een stuk fijner aangezien er veel minder tijdsdruk op de journalist wordt gelegd.
Voeg een rechtenvrije foto toe
Het is voor de journalist heel fijn als je een rechtenvrije foto bij het bericht stuurt. Hierdoor hoeft de journalist zelf geen foto meer te vinden om bij het persbericht toe te voegen. Dit is voor jou een kleine moeite maar voor de journalist scheelt het weer een hoop werk. Het is wel belangrijk dat je een rechtenvrije foto gebruikt. Je kunt niet zomaar elke foto van het internet af halen en die bij je bericht voegen. De fotograaf of eigenaar van de foto heeft de rechten voor die foto. Het is daarom dus zo dat anderen die foto niet zomaar mogen gebruiken. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om je camera te pakken en je eigen foto te maken. In sommige gevallen kan dat best lastig zijn en heb je toch liever een foto van het internet. Je kunt er dan ook voor kiezen om een foto van een site met rechtenvrije afbeeldingen te zoeken.
Bericht verspreiden als je weinig tijd hebt
Als je zelf gewoon een baan en een gezin hebt, heb je waarschijnlijk geen tijd en zin om veel tijd te stoppen in het benaderen van een journalist. Er zijn ook eenvoudigere manieren om een persbericht de wereld in te krijgen. Je kunt mensen inhuren die ervoor zorgen dat jouw bericht bij de juiste doelgroep terecht komt. Als je een pr-expert inhuurt zal die al het werk voor je doen. Het is wel belangrijk dat je duidelijk aangeeft voor welke regio het nieuws bedoeld is. Het is natuurlijk logisch dat je een bericht wat bedoeld is voor Amsterdam niet naar de redactie van omroep Gelderland gaat sturen.